Schoonloo, Nederland

Obstakels onderweg

20 juli 2017 - Schoonloo, Nederland

Op een groot grasveld bij onze trekkershut in Schoonloo genieten we deze middag van het zonnetje en de natuur. Een klein houten huisje en opnieuw twee aparte bedden, compleet met douche en wc is vanavond 'ons thuis'! De schoenen van Nan staan te drogen in de zon, sokken over de houten ballustrade buiten, want deze wil je vanacht niet naast je bed hebben liggen!

Natte schoenen, gisteren zo warm en vandaag begon onze tocht met regen en gerommel. Nan haar regenkleding aan en we gingen heel vroeg op pad om het onweer voor te blijven. Rond de klok van 7.00 uur liepen wij Rolde uit en kwamen deze dag niemand tegen van een van de pietenpadwandelaars. Waren deze wijzer? Sliepen ze lekker uit? In ieder geval zijn we redelijk droog na een tocht van ruim 18 kilometer door bos, heide, zand en een oude spoorlijn, via riviertjes in Schoonloo aangekomen.

Opnieuw bij het weggaan uit Rolde kwamen we mooie hunebedden tegen. Dit keer de D17 en D18. Straks hebben wij vele D's gezien zo lopend. Deze hunebedden liggen vlakbij elkaar. Daarbij ligt er ook nog een rij van 19 zwerfkeien. Dit waren mogelijk oude kransstenen. De vroegere spoorlijn, die van Assen naar Stadskanaal liep, was niet echt duidelijk zichtbaar. Maar dat kwam denk ik door de vele modder op het pad wat onverhard is en door de vele regen.  Onverhard lopend door soppige grond gingen we dit hele traject verder, waardoor Nan haar schoenen van het merk Meidel, steeds natter werden van binnen en haar sokken dus ook. Dat was niet prettig, dus na 10 kilometer gingen haar schoenen uit en nieuwe sokken aan. Wat eten en het plastic zakje van het brood uitschudden om daarna te verdwijnen aan de buitenkant van haar sokken. Dit zakje fungeerde als een tweede laag rond haar sokken, zodat deze door de natte schoenen ook niet opnieuw nat werden. Want zoveel paar sokken kunnen we tenslotte niet mee nemen deze 8 dagen. Mijn schoenen zijn nog steeds, ondanks de regen en de modder, na 18 km. droog van binnen. Maar wat wil je, ze zijn natuurlijk handgemaakt door de orthopedische schoenmakers van Rob!!!!!  Ben erg blij met hun, want vanaf het moment dat ik in december 2013 mijn eerste paar kreeg, ben ik ontzettend vooruit gegaan met het lopen. Steeds minder pijn en de meters die ik weer begon te lopen werden uiteindelijk kilometers. En nu vijf dagen vanaf de start in Pieterburen en ruim 90 kilometer verder, kan ik vol trots zeggen dat het me lukt zonder blaren en pijn!

Onderweg waren er nog ook wat andere obstakels. Gelukkig hoefde ik maar drie keer over een hek te klimmen, met daarlangs schrikdraad!  Een behoorlijke hoge houten opstap trotseren met je rugzak om en stokken in de hand. Een optap die veel te hoog was, dus via mijn knieen de twee verhogingen op en afstappen met hulp van lieve Nan. Toch wel erg lastig om dan niet met je Nordic Walk stokken tegen het schrikdraad aan te komen.

Via de boswachterij Gieten (het bosgebied tussen Rolde en Schoonloo) kwamen we langs een mooi sparrenbos. Ook zag ik voor het eerst gigantische elfenbankjes, die een fotomoment waard zijn!

De weersvoorspellingen deze tocht waren dus niet echt optimaal. Regenbuien 87% en onweersbuien. Doorlopen geblazen! Mocht de bliksem inslaan dan was Nan in ieder geval veilig. Tenslotte ben ik langer als Nan en hij slaat altijd in op het hoogste punt. Tegen Nan zei ik dat ik de Boswachter ging bellen in noodweer, om ons dan weg te halen uit het bos of de open heide. Later bleek, bij thuiskomst van onze gastheer in zijn werkkleding, dat hij de boswachter is. Hij zei dat hij dit ook had gedaan als dit nodig was geweest.

Grote mierenhopen kwamen we ook als obstakels tegen. In ieder geval voor mij. Want deze tocht waren er geen horecagelegenheden of huizen, waar ik naar de wc kon. Dus helaas ook ik kon vandaag op de bon worden geslingerd voor wildplassen!

Al met al op tijd in Schoonloo, want ondertussen tijdens dit schrijven bij onze nieuwe thuisplek in het trekkerhutje, breekt het noodweer uit. Regen, bliksem en donder, maar voor ons geen probleem. Tenslotte zijn we op tijd vertrokken!

1. Yuka Groenenberg:
    :-)
  2. Nan:
    20 juli 2017
    Blij te horen, dat jullie ook dag vijf goed zijn doorgekomen. In de trekkershut lig je hoog en droog of nemen jullie het benedenbed? In ieder geval bijtijds naar bed, dan kunnen jullie weer vroeg verder. Guus
  3. Jacqueline:
    20 juli 2017
    Fijn om te lezen dat jullie voor het noodweer bij het huisje zijn aangekomen. Als ik jullie verhaal zo lees, kan ik me de tocht helemaal voorstellen. Gaaf hoor.
    Nog veel plezier met de laatste loodjes!! ;).
  4. Willy:
    20 juli 2017
    Hoop voor jullie dat al die regen vannacht valt en dat jullie morgen droog kunnen lopen
    Heel veel succes meiden