Hardenberg, Nederland

Voorproefje op volgende keer

23 juli 2017 - Hardenberg, Nederland

Zo alweer zondag, precies 8 dagen na de start van het Pieterpad in Pieterburen in Groningen. Samen met vriendin Nan lopend door de provincieen Groningen en Drenthe. Vandaag zijn we aangekomen na een etappe van 20 kilometer vanuit Coevorden in het Overijselse Hardenberg.

Een tocht waar we het Drentse landschap met de vele hunebedden en mooie velden en bossen achterlaten en het Overijselse Vechtdal lopend voortzetten. De rivier de Vecht vlgt onze voetstappen of volgen wij vandaag deze rivier. In ieder geval is deze rivier weer vele liters water rijker geworden vanmiddag, want net voor de finish van vandaag bij Hardenberg, viel de regen met bakken water uit de hemel. Nog natter werd Nan hierdoor, want haar regenjas is niet waterdicht en ook haar loopschoenen, ondanks het vele sprayen en invetten, waren niet waterdicht. Nan heeft uiteindelijk haar vertrouwde schoenen in de prullenbak gedaan bij het station Hardenberg, terwijl we wachten op de trein naar huis vandaag.

Vandaag liepen we verhard en onverhard naar Hardenberg vanaf station Coevorden. Langs de heuvelrug, waar we alvast konden oefenen voor latere trajecten. Heuveltje op, heuveltje af. Dit waren de eerste echte klimpartijen tijdens deze tocht, langs het vee wat al kauwend onze inspanningen volgden.

Via het dorpje Gramsbergen liepen we langs een bronzenbeeld bij de kerk van Pieterpadwandelaars, verder naar Ane, een heel klein dorpje. Door het Engelandsche Bos wat weideland betekent. Dacht Nan dat ze al in Engeland was, dan viel dat dus mooi tegen. Uiteindelijk kwamen we in Hardenberg aan en op het station kwamen we weer Rodi tegen, waar een vluchtige eerdere ontmoeting ons nu tot een treinrit met haar naar Utrecht bracht en telefoonnummers werden uiteindelijk 2 uur later uitgewisseld.

Het Pieterpad samen lopen is erg leuk en leerzaam. De volgende trajecten van weer opnieuw 175 kilometer willen we eind september, begin oktober samen gaan afleggen. Opnieuw een dagen lopend door weer en wind en weer in een ander jaargetijde. Nu we hebben net voor Hardenberg dus alvast kunnen voorproeven hoe dit eruit gaat zien. Ik zag helemaal niet meer door mijn zonnebril op sterkte. Regendruppels maakten alles onzichtbaar en we werden doorweekt van de regen net voor Hardenberg. Gelukkig was dit de laatste 2,5 kilometer van onze tocht die dag, want 24 kilometer afleggen alleen in regen lijkt me straks toch echt afzien! Wanneer we de laatste 150 kilometer dan doen weten wenog niet, maarin iedergeval voor volgende zomer. Want mochten we dan het wandelen nog heerlijk avontuurlijk en ondanks de inspanning ook ontspannend vinden dan vertrekken Nan en ik samen naar haar vertrouwde Engeland. Daar gaat Nan dan een mooie tocht in elkaar zetten om langs de klippen en het ravijn de kust van Engeland samen een stuk te gaan lopen.

Precies 8 dagen liepen we door Groningen en Drenthe.

Maar liefs 174,13 kilometer hebben we gelopen.

22,7 kilometer liepen we per dag gemiddeld de afgelopen 7 dagen.

Ruim 13.750 calorieen hebben we verbrand. Ik ben nu 60,2 kilo afgevallen sinds 4 september 2016......

Ik heb geen enkele blaar gekregen, wel een zere rechter schouder.....

Nan snurkt alleen als ze verkouden is, gelukkig was dit na dag 3 over

Nan nieuwe schoenen moet kopen en een regenjas. Ik nieuwe rugzak die beter is en waarschijnlijk ook stukken duurder als 14,95 euro van de Lidl.

We liepen gemiddeld 4,6 tot 5,0 km per uur een prestatie met 7 tot 9 kilo bagage op je rug.

Elastiekjes handig zijn in bagage...

We vele leuke mensen hebben ontmoet en bijzondere slaapplekjes

Maar vooral..... bedankt Nan dat je mij wilde vergezellen tijdens deze ontdekkingstocht en met de vele uitdagingen tijdens het Pieterpadavontuur.

1. Liesbeth Wimmer:
    Lieve Christine en Nan,
    Gefeliciteerd met deze prestatie Geweldig, ik doe het jullie niet na.
    Heel veel succes met het volgende traject.
    En bedankt voor het reisverslag en de foto's.
  2. Marian:
    23 juli 2017
    Leuk verslag van jullie eerste week Pieterpad. Eerst lekker de zomer doot en daarna maar weer plannen voor de volgende week.
  3. Ma. Wimmer:
    23 juli 2017
    Gefeliciteerd metjullie behaalde succes.
  4. Susanne van Bergen:
    23 juli 2017
    Gefeliciteerd dames met t behalen vd eerste Pietenpad etappe! Leuk om jullie gevolgd te kunnen hebben n kijk uit nr september.......
  5. Willy:
    24 juli 2017
    Ook ik heb genoten van je verhalen Chris
    Ik verbaas me er steeds over dat je alles zo goed weet te onthouden of......haal je alle gegevens uit je wandelboekje!!!!
    Maar desalniettemin kijk ik uit naar jullie volgende wandeltocht
    Nu ff lekker thuis genieten met je gezin
    Lieve groetjes van mij xx
  6. Yuka Groenenberg:
    24 juli 2017
    Wat een mooie verhalen.. en wat leuk dat jullie zo genoten hebben. Tot snel xoxo
  7. Guus:
    24 juli 2017
    Bedankt Christine voor de dagelijkse reisverslagen. Jullie hebben het duidelijk goed naar je zin gehad.
  8. Guus:
    24 juli 2017
    De week was bijzonder. Natuurlijk wist ik van tevoren dat wij samen veel lol zouden hebben. Maar of het lopen zou lukken...
    Een heel goed idee Christine, en jij ook bedankt!