Braamt, Nederland

Nog net geen natte voeten

29 oktober 2017 - Braamt, Nederland

NOG NET GEEN NATTE VOETEN

Nan zit tegenover me tevreden, wel nog steeds met jas aan, achterover geleund op een houten stoel te wachten totdat onze mannen ons weer in hun armen sluiten. Guus zei het al gisteren via de blog..... het huwelijksleven kan weer beginnen op een bereikbare plaats. Hadden Nan en ik beter toch nog door kunnen lopen naar de volgende kaart en dan ons in het bos verstoppen. Tenslotte hebben we het zo naar ons zin gehad met elkaar, dat we elkaar nog steeds niet beu zijn. Ook hebben we nog steeds genoeg om over te kletsen zo samen op Pieterpad. De mannen hebben wij niet gemist, maar hun ons ook niet zo te lezen en horen. Wel vonden we het leuk dat ze ons zo trouw volgden vanuit hun luie stoel.

Nan ken ik nu al 23 jaar en nog ontdekken we nieuwe dingen van elkaar. Fijn om zo samen dit steeds op te pakken en daarom gaan we in de winter weer een stuk route samen enkele dagen lopen.

Vanmorgen gelukkig veilig wakker naast elkaar geworden. Geen witte wieven die ons hebben gepakt! Bij Ben en Ria heerlijk ontbeten. Daarna heeft Ben ons vele kasten van zijn bijenvolk laten zien en met vol passie ons van alles verteld en Nan haar vragen beantwoord. Ben heeft ongeveer 80 kasten met verschillende bijenvolkeren. Wisten jullie dat voor een theelepel honing een bij 1x de wereld rondvliegt. Ben maakt heel veel liters honing met zijn bijenvolkeren. Verder geeft hij les en schrijft blogs en maakt boeken. Hij is vier dagen per week bezig met zijn bijen en doet dat met veel genot en passie. In zijn achtertuin staan vele kasten en verderop het land ook.

Nan waarschuwde me nog net op tijd, want ik had zijn natuurlijke vijfer in de tuin tussen alle bijenplanten en kasten niet gezien. Nog net op tijd, want anders was ik achteroven in de vijver gevallen. Dat zou niet handig zijn voor het begin van deze tocht naar Braamt.

Verder is Ben druk bezig met een onderzoek naar een wereldwijde mijtenplaag op de bijenvolkeren. Hij hoopt met zijn onderzoek de oplossing aan te kunnen reiken, waardoor de bijenpopulatie instand kan worden gehouden en het bijenvolk gezond blijft. Elke dag maakt hij foto's en aantekeningen over elke kast en bekijkt en maakt studie van elke koningin en haar volk over hoe sterk dat volk opgewassen is tegen de bedreigende mijt in haar kast.
Verder nog wat info gehad over de levensduur van de bij en over de voortplanting en de darren. Ik schrok behoorlijk toen een bij naar mijn neus kwam, raakte nog net niet in paniek! Maar vond het super aardig dat Ben zo de tijd nam voor ons om alles op een begrijpelijke manier te vertellen.
Afscheid genomen van Ria en Ben en ons pad weer vervolgd vanaf hun huis.

We werden tijdens de tocht meerdere keren gepasseerd tegen de richting van ons lopen in door vele hardlopers die een halve marathon aan het lopen waren. Nu dat lijkt me nog net iets te hoog gegrepen voor mij, zo rennend het Pieterpad elke dag afleggen!

Vandaag stukje verkeerd gelopen om aansluiting te vinden op Pieterpad, terwijl Ben het wel goed had uitgelegd. Iets te ver doorgelopen, maar toch weer het Pad gevonden zodat we verder konden met de route naar Braamt vanaf Zelhem in Gelderland.

Een tocht wat net als in Groningen door weilanden ging, langs kleine slootjes en langs riviertjes met stuwdammen, waar de herkenbare vistrapjes aanwezig waren. Richting Braamt lopen zagen we al weer veranderingen in het landschap. De hoogte verschillen in het landschap werden weer minder en we kwamen deze tocht daarom ook geen klimpartijen tegen.

In de gids stond het al beschreven zag ik later toen we de tocht klaar hadden. Grappig is dit om eerst zelf te ervaren tijdens het lopen hoe de omgeving veranderd gaandeweg. Je voelt het aan je benen, spieren, de grond onder je schoenen en nog vele andere aspecten.

Het hart van de Achterhoek (Vorden, Zelhem richting Braamt) wordt gekenmerkt door beekdalen. De beekdalen zijn de plekken waar de 'oude adel' kastelen, landhuizen en watermolens bouwde en landgoederen stichtte, waar de landheer zeggenschap had over pachtboerderijen.  Eerder zagen we landgoed en kasteel Bramel, vandaag zagen we slot Slangenburg. Vele kastelen, landgoeden hebben we deze week gepasseerd, echter na het laatste kasteel Slangenburg werd het landschap weer heel anders.

We begonnen onze reis verder door het dal van de Oude IJssel en voor ons uit zagen we de heuvels van Montferland (Duitsland) die net achter Braamt begonnen. De oude ijssel is geen beek maar een oude Rijntak. Volgende keer dat we gaan lopen steken we soms kleine stukjes de Duitsegrens over en lopen we steeds wisselend door Nederland en Duitsland naar het Zuiden toe.

Ook gaan we dan de grote rivieren oversteken, wat lopend soms best moeilijker wordt. Vandaag zagen we al dat de A18 best wel lastig is over te steken. Gelukkig is het wel ons gelukt..... Niet dat we het rennen deden toen er geen auto's waren, maar door goed te lopen de route kwamen we gelukkig uit bij een tunnel die onder de snelweg door ging. Wel dus nog een kleine klim dit laatste stuk de tunnel uit.

Net voor Braamt zagen we nog een mooie regenboog. Echter waar een regenboog is is ook zon en regen. Al meerdere buien hadden we gehad vandaag die ook op facebook live te volgen zijn. En net als in Hardenberg kwamen we ook in Braamt in de regen aan! Het waaide soms zo hevig en hard en met die koude wind en regen liepen we soms wel heel erg dicht langs slootjes, waarbij we moesten oppassen dat we er niet in terrecht kwamen. Gelukkig nog net geen natte voeten opnieuw! Trouwens Nan haar schoenen heeft ze nunnog steeds aan! Haar sokken zijn dit keer droog gebleven en ook hoefde ze geen plastic zakjes om haar voeten te doen. Haar nieuwe schoenen en jas bevallen ernorm en mogen dus net als de nieuwe rugzak van Nan mee op ons volgende avontuur.

Zes dagen opnieuw gelopen. Ruim 133 km. Pieterpad in Overijssel en Gelderland van Hardenberg naar Braamt. Ook dit keer met nog veel meer nieuwe dingen die wij over Nederland ons kikkerlandje hebben geleerd. Totaal nu dus 14 dagen gelopen van het Pieterpad in 15 etappes die goed zijn voor 272 km Pieterpad.  Daarboven op komen alle andere km. nog buiten de route die we liepen. Nog 206 kilometer te gaan in de eerste helft van 2018 voordat we bij de finish aankomen. Het Pieterpad binnen 1 jaar lopen, dat gaat ons zeker lukken!

Daar komen de mannen aan..... Gezellig naar huis en lekker afsluiten bij onze favoriete eetgelegenheid op de Vliedberg. Pizzaria Grand Italie bij Ari......

1. Willy van der Wende:
    Zo dat was het dus weer
    Ik vind het leuk om jullie zo te volgen ook af en toe live te zien maar zou het zelf nooit dien
    Misschien op de fiets lijkt me wel een goed plan
    Dus dames tot de volgende trip
  2. Marjan Steegman.:
    30 oktober 2017
    Heb weer genoten van jullie verhalen!
  3. S.P.J.M. van Bergen:
    30 oktober 2017
    Gefeliciteerd dames met het behalen van dit Pietenpad deel! Geniet vh thuisfront.....
    Grtjs&tot de volgende etappe!
  4. Guus:
    30 oktober 2017
    Goed verhaal. Was leuk om jullie gistermiddag op te halen. Gezellig etentje bij Ark.
  5. Yuka:
    30 oktober 2017
    Fijn dat je weer veilig thuis bent.. xoxo
  6. Diny Cauberg:
    30 oktober 2017
    knap gedaan hoor en leuk om te volgen.
  7. Liesbeth Wimmer:
    30 oktober 2017
    Welkom thuis, weer een geweldige prestatie geleverd dames.
    Petje af voor jullie. Het was weer leuk om jullie te volgen.
    Misschien kunnen we jullie ook live volgen met de GPS christine?
    Rust goed uit dames. 😉👍
  8. Christine Wimmer:
    31 oktober 2017
    dat kan via runtastic en garmin connect....die moet je eerst als app downloaden en account aanmaken. vele mensen hebben precies kunnen zien waar wij in welke straat we liepen. ook op facebook stonden live videos van het wandelen. Dus toch op facebook zus!!!!!