Groningen, Nederland

Betreden op eigen risico!

17 juli 2017 - Groningen, Nederland

Betreden op eigen risico!

Na een goede nachtrust, waren zowel Nan als ik al vroeg in de ochtend rond de klok van 5 uur al wakker. Zou het de onrust in onze benen zijn, stonden we al zo vroeg te trappelen om weer de schoenen aan te doen om weer de volgende etappe te lopen, die naar Groningen ging? Aan het bed lag het in ieder geval niet. Het matras lag goed voor ons alle twee. Ook snurkten we geen van beiden, dus ook dat was niet de reden. In ieder geval laten we de tijd dan maar goed benutten. Even op facebook enz...en toen tas inpakken en aan het ontbijt.

Rond de klok van 9 vertrokken we weer bepakt en beladen.  Met extra bagage, daar we een deel van het onbijt als lunch meenamen. Maar goed ook, want eet gelegenheden kwamen we tot Groningen op de route niet meer tegen. Verder was het handiger geweest als ik net zo als Nan lenig was geweest. Nan kan gewoon overal.....ik moet nog 2 km. lopend afleggen en overal op verlaten boerderijen 'nee op mijn request krijgen', want niemand doet er open. Uiteindelijk in Oostum, in een mooie villa 'Klein Reinghestde' kon ik op een normale manier even heerlijk naar de wc, in plaats van in een weiland of achter een struik of boom.

Tijdens de tocht van Winsum naar Groningen zag je heel duidelijk de verschillende hoogtes in het landschap. Vele kerkhoven en huizen boven op de wierden. Verder was het heerlijk om dwars door de verschillende weilanden te lopen. Gelukkig had de boer wel op verschillende plaatsen aan ons gedacht. Hij had voor het hek en achter het hek een houten opstapje gemaakt, zodat wij moeiteloos onze benen over het hoge hek konden slingeren. Ben benieuwd wanneer we slootje springen op de route tegen gaan komen! Maar het klimmen over deze hekken was wel de moeite waard. Vele verschillende akkers, landbouw, geur van vers gemaaid gras en diverse boerderij dieren die ons vanuit een heerlijke relaxe positie ons volgden over hun terrein was het beeld van deze tocht. Schapen, zwanen,  hazen, vlinders,  paarden en ook een struisvogel kwamen we onderweg tegen. Koeien die ons vanuit hun ooghoeken in de gaten hielden!

Toch was onze route niet helemaal zonder gevaar.

Op een weg werd onze doorgang gehinderd door een hek met een groot waarschuwingsbord. Betreden op eigen Risico. Moesten we echt daar heen volgens de route in het boekje? Waren we toch niet verkeerd gelopen? Achter ons kwamen nog twee andere Pieterpadwandelaars en die zeiden dat we toch echt dat pad moesten nemen. We lieten ze dit keer wijselijk ons voorbij gaan. Zeker nadat we nog een keer de woorden lazen " Pas op! Betreden op eigen risico! Loslopende STIER!" Een nieuw olymisch record werd natuurlijk door ons daar gelopen!

Het Winsumerdiep volgde in Reitdiep, over de brug Van Starkenborghkanaal en daar was eindelijk de stad Groningen. Van de route af, richting Boterdiep 9, waar we heerlijk deze nacht in luxe zouden doorbrengen in het Studentenhotel in Groningen. Zeker een aanrader om eens een nachtje te logeren! Vooral omdat je bij inchecken een heerlijk ouderwets waterijsje krijgt! En die hadden we hard nodig na al die kilometers afgelegd te hebben met boven ons hoofd een stralende zon!

Onze opfrisbeurt in ons hotel had een gewenst effect. Tijdens een heerlijk high tea bij Moro kregen we van 35 jarige Johan, een vluchtige voorbijganger, een drankje naar keuze aangeboden. Hij vertelde van alles over zijn leven en toen hij later zijn vriendin aan de telefoon had, zei hij tegen haar " zit even te borrelen met twee gezellige dames". Ook wij vonden het wel apart en gingen gezellig nog even met elkaar op de foto.

Vandaag een mooie tocht van ruim 27 km moeiteloos gelopen. Nog geen spierpijn en ondanks de zware rugzak heeft ook mijn rug het deze keer nog overleefd. Morgen door het oude centrum van Groningen richting Zuidlaren. Een route door een heel ander landschap. Lopend naar en door Nationaal Beek- en Esdorpenlandschap Drentsche Aa, steeds verder weg uit dit Groninger Landschap! Drenthe wij komen eraan!

1. Marian:
    17 juli 2017
    Leuk Christine! Dijn dat het je zo goed af gaat.
  2. Ad:
    Hoi Chrisje en Nan,
    Fijn dat ie vlotjes gaat, ook afwisselen landschap. Voetpadje, weilandje, achter de bosjes... Nou dat op eigen risico liep ook wel los. Morgen wordt het warm, en woensdag wordt het helemaal warm, richting boven de 30 graden. Dus vroeg beginnen weer? Dan genieten van het lekkere weer.
    Groetjes Ad
  3. Susanne van Bergen:
    17 juli 2017
    Fijn dat r geen complicaties zijn, behalve t vestigen ve wereldrecord
  4. Liesbeth Wimmer:
    17 juli 2017
    Leuk dagverslag, morgen een warme dag, drink voldoende dames. Heb je ook je drinkfles bij je. De Nijmeegse begint ook morgen. Dames op tijd naar bed en morgen er weer tegen aan.
    Ik bewonder je wel zus, maar 1 ding. GEEF NIET OP!!! Natuurlijk kom je jezelf een keer tegen, maar dan kan je mij bellen.
  5. Willy:
    18 juli 2017
    Wederom een prachtig verslag
    Dat gaat een mooi boek worden Chris
    Ik zou morgen maar vroeg gaan lopen ivm de hitte